היעדר היכולת לשלוט בעניינו כאשר אנחנו בחיים, הוא דבר שרצוי להימנע ממנו וניתן להניח כי אדם בוגר שכל חייו ניהל את עצמו, צמח והתפתח בכוחות עצמו, לא ירצה בעודו בחיים להיות נטול שליטה על חייו ונתון לחלוטין לחסדי אחרים ללא יכולת להשפיע בעניין.

היום יותר מתמיד, בעידן נגיף הקורונה, אדם יכול למצוא עצמו חלילה "מנוטרל", מונשם וחסר יכולת שליטה בענייניו הרכושיים, הרפואיים והאישיים וזאת תוך ימים בודדים.

רובנו מודעים לחשיבות עריכת צוואה כדי להסדיר את ענייננו לאחר מותנו, אבל, חיים פעם אחת ומתבקש שנדאג לענייננו גם כאשר אנחנו בחיים וחלילה נהיה נטולי יכולת שליטה באשר לניהול חיינו.

אם עד לא מזמן, מונה לאדם אפוטרופוס בהליך בירוקרטי בפני ביהמ"ש ובלוח זמנים לחוץ לאחר שכבר אותו אדם איבד את השליטה על חייו- הליך בו שקלו את טובתו של האדם בלבד להבדיל מרצונו- כיום אדם יכול להכתיב את רצונו מראש בהליך פשוט יותר ובאמצעות עריכת ייפוי הכוח המתמשך ובכך אף למנוע סכסוכים משפחתיים באשר לניהול ענייניו הרכושיים/הרפואיים/האישיים, בעודו בחיים.

  • ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לכל אדם בגיר (מעל גיל 18), לקבוע כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו בעתיד כאשר לא יוכל לטפל בכך בעצמו, בתנאי שבעת עריכת וחתימת ייפוי הכוח המתמשך, הוא מבין את המשמעות, המטרות והתוצאות של מתן ייפוי הכוח המתמשך.
  • האדם המבקש לערוך את ייפוי הכוח המתמשך מטעמו (הנקרא "הממנה"), בוחר מרצונו, בשלב בו הוא מבין ומסוגל לקבל החלטות ולבצען, מי יטפל בענייניו וכיצד יראו חייו אם וכאשר מצבו ישתנה לרעה, בשל הידרדרות במצבו. הידרדרות במצב יכולה לנבוע כתוצאה מתאונה, מחלות קשות לרבות מחלות זקנה, מוגבלות נפשית ומוגבלות שכלית העלולות לפגוע בכושר השיפוט של האדם.
  • הדרך לעשות זאת הינה על ידי מינוי של מיופה כוח במסגרת ייפוי כוח מתמשך, שיהיה מוסמך לפעול בשם אותו אדם בעתיד, כאשר לא יוכל עוד לקבל או לבצע החלטות הנוגעות לעניינו בעצמו.
  • לרוב, הממנה יבחר במיופה כוח על סמך יחסי אמון וקרבה עמו (לדוגמא: בן או בת זוג, הורים וילדים) או בשל מומחיותו או ניסיונו המקצועי (לדוגמא: עורך דין או רו"ח).
  • הממנה יכול לתת ייפוי כוח מתמשך לכלל ענייניו – האישיים, הרפואיים והרכושיים או רק לחלקם.
  • עריכת ייפוי הכוח המתמשך והחתימה עליו מתבצעות בפני עורך דין אשר בעל הסמכה לכך ממשרד המשפטים (או בפני בעל מקצוע אם הממנה מבקש לערוך ייפוי כוח מתמשך רפואי, כפי שיפורט בהמשך). בנוסף לחתימת הממנה, נדרשת גם חתימת מיופה הכוח. חתימות אלו מהוות הסכמה לתוכן ייפוי הכוח המתמשך.

הנני נמנה עם ראשוני המוסמכים לערוך ייפוי כוח מתמשך ואשמח לסייע לכם בעניין.

בברכה,

דרור תאם, עו"ד
—————————————————————————————————————–
המידע המפורט במאמר זה מוצג לידיעה בלבד ואינו מהווה, משום יעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, שכן הוא עשוי להתעדכן מעת לעת בהתאם להוראות הדין. ההסתמכות על המידע המופיע באתר הינה באחריותו הבלעדית של המשתמש ולשימושו הפרטי בלבד בכפוף לתנאי השימוש.
© כל הזכויות שמורות לדרור תאם ושות', משרד עורכי דין.